Sjaak Reisblog Zuid Oost Azië 2013

geïllustreerd reisverslag / illustrated travelreport

Ik maak dit blog om thuis in Amsterdam de indrukken die ik opdoe te kunnen terughalen én om mijn vrienden op de hoogte te houden van het verloop van mijn reis.
I started this blog in order to be able to use my travel experience for my work back in Amsterdam and to keep my friends informed and up to date about my trip.

Ko Samui en Ayutthaia

reizenPosted by Sjaak van der Leden Sat, April 13, 2013 23:26:42
Na Siem Reap verlaat ik Cambodja; terug naar Thailand. Allereerst ga ik naar het eiland Ko Samui langs de zuid-oost kust om Amsterdamse vrienden te bezoeken, die daar sinds een jaar of zes permanent gevestigd zijn en daarna, voor het laatste deel van mijn verkenningsreis, naar Ayutthaia in centraal Thailand, zo'n 80 km benoorden Bangkok.10 maart begon 's nachts al. De bus voor de "rechtstreekse" verbinding met Bangkok vertrok om half drie 's morgens, dit om bij de Cambodjaans-Thaise grens aan te komen nèt voor het moment dat die opengaat om 7 uur.De grens passeren moet daar te voet, bagage mee: aan de andere kant van de grens staat een andere bus te wachten, waarmee je naar Bangkok vervoerd wordt. Daar kwamen we in de middag aan. Vanaf het treinstation ging de reis verder: 13 uur per nachttrein naar de zuidelijke stad Surat Thani.fragment uit m'n dagboekje: maandag 11 maart 8 uur.
"een half uur geleden uit de trein gestapt en even tijd om me op te frissen: 2 nachten niet uit de kleren geweest. Tanden gepoetst en droge, schone kleren aangetrokken. Ik ben wel meteen weer doorweekt van zweet, maar 't voelt toch anders. In de trein was liggen niet mogelijk, maar door af en toe bij de open deur een sigaret te roken of naar het restauratierijtuig te lopen kwam ik de nacht toch redelijk door tussen jonge militairen en hun vriendinnen. Een bus brengt me straks naar de aansluitende veerboot naar Ko Samui."Op Ko Samui werd ik warm verwelkomd en naar het logeeradres gebracht. Heerlijk een keer niet te hoeven zoeken naar een Guesthouse. De woning staat aan een rustig stuk strand en is van vele gemakken voorzien, zoals een zwembad in de achtertuin. Om tien uur die avond viel ik in bed en sliep heel snel. Dinsdagmorgen maakte ik een lange wandeling en zwom aan een strand met snel dieper water: paradijselijk. 's Middags kreeg ik per auto een rondleiding over andere delen van het eiland. Ook hier natuurlijk tempels met Boeddha's en bijv. een tempel aan het strand met ervoor een beeld, in de houding van een boeddha afgebeeld, plaatselijk geëerde monnik. 's Avonds hebben we aan de eettafel uren vooral over Amsterdam gepraat onder het genot van een ruime hoeveelheid koele Franse witte wijn. Woensdag 13 maart moest ik weer terug naar het vasteland om vanuit Surat Thani terug te kunnen vliegen naar Bangkok. Hoewel ik er maar kort was vertrok ik met weemoed uit Ko Samui. Ik had een vroege vlucht donderdag dus moest ik in Surat Thani overnachten. Surat Thani ligt niet aan de kust, er zijn weinig toeristen en het kwam op mij wat rauw over. Wellicht is dit het eigenlijke Thailand, en de grote tempel ziet er hier zó uit:
De terugweg naar Bangkok duurde een uur en een kwartier. Vanaf het "oude" vliegveld liep ik in 5 minuten naar het treinstation en kocht er een kaartje naar Ayutthaia, de oude tempelstad en hoofdstad van Siam van 1350 tot 1767. Daar kwam ik in de loop van de middag aan. Ook het vinden van een slaapplaats verliep vlot. Op het centrumeiland aan een rustige brede straat, schappelijke prijs, vriendelijke, engels sprekende manager, gasten uit alle windstreken; prima uitgangspunt voor nog een keer onderdompelen in de fascinerende oude wereld van tempels en koningen. Eerst maar eens de omgeving verkennen. De oude stad ligt op een kruispunt van rivieren, bevaarbare rivieren.
Grote hoeveelheden goederen worden over water verplaatst.De oude tijd gaat in Ayutthaia naadloos over in de nieuwe tijd.Je kunt er niet omheen: overal de overblijfselen van vele eeuwen terug.Tempelruïnes.Voor het bekijken van de tempels, pagoden en Boeddha's in Ayutthaia heb ik nog twee dagen uitgetrokken. Toen het donker werd, teruglopend naar het Guesthouse verheugde ik me er al op: ik ben de weemoed over de palmenstranden alweer vergeten als ik aan m'n pilsje zit op het terras.Vrijdag 15 maart begon ik in het studiecentrum en museum van Ayutthaia om een beeld te krijgen van de geschiedenis van de stad. Een hedendaags olieverfschilderij in het studiecentrum.Zelfs nu deze Boeddha in het museum een plek heeft gekregen, is hij nog voorwerp van verering (de sjerp en de verse blaadjes goud)

Majestueuze prang/tempeltoren in wat Phra Ram

druk bezocht en echt niet alleen door toeristen.
een ruïne, die onder restauratie is.
Ook de ruïne wordt met offergaven geëerd; hier gesymboliseerd met een popje met een hand rijst en een zakje goud.

Zaterdag 16 maart huurde ik een fiets om een paar tempelcomplexen buiten het oude stadscentrum te bezoeken.

Tempelcomplex in een uitermate goed verzorgde tuin: Wat Yai Chaimongkhoneen boeddha centraal en grote aantallen boeddha's in een vierkant er om heenDaar vlakbij, aan de rivier:het "Holland House" Van Ayutthaia, recent gebouwd met steun van het Hollandse bedrijfsleven, met in de weerspiegeling de blootgelegde fundamenten van de Nederlandse nederzetting uit 1634grote Boeddha in Tempel "Wat Phanan"

offerandes bij een grafmonument

Wat Ratchaburana, centrale prang (=toren) in restauratie

terrein Ratchaburana: gezien vanaf de voet van de prang

verderop op tempelcomplex Wat Phra Si Sanphet; de 'strangled' boeddha. Deze boeddha stond een paar maanden geleden, na een door overvloedige regenval veroorzaakte overstroming, nog letterlijk tot aan de lippen in het water.

prachtig gerestaureerde prang (tempeltoren) Wat Mahathat

Op de weg terug naar het Guesthouse bracht de moderne overdekte markt van Ayutthaia vast wat afkoeling....

..... echt afkoeling bracht het zwembad van een hotel, waarvoor je als niet-gast entree moest betalen.

In het Jazzcafé waar ik 's avonds at, viel me de mandala op aan de achterwand van de binnenruimte. Bleek te zijn gemaakt door het kind van een Nederlands echtpaar; zij schonken de eigenaar deze ingelijste tekening. Ik vond het op de een of andere manier een reminder aan het feit dat ik deze reis, die nu bijna ten einde liep, in het teken van de verdieping van mijn inzicht in de mandala had geplaatst.

• Comments(2)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by jacqueline Mon, April 15, 2013 11:40:57

Hoi Sjaak,

een stuk gelezen van je verslag heel mooi. Leuk om te lezen

Posted by Hennie Mon, April 15, 2013 09:24:56

is een mooi overzicht en wat heb je veel gezien en gedaan!!!!